Renovatie MK ns 1300
Ik heb 2e hands een Maikel Kastelijn NS 1300 gekocht die wel een opknapbeurt kan gebruiken.
Allereerst de lok maar eens aan alle kanten op de foto gezet.
Ten eerste zie je dan de verbeterpunten beter , maar het is ook leuk voor een vergelijk als hij straks klaar is.
De lokomotief is door de vorige eigenaar zwaar vervuild.
Zelf prefereer ik iets schonere lokomotieven , in die dagen werd het materieel toch regelmatig gepoetst .
Ook het soldeer werk laat hier en daar te wensen over.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de voetplaat.
Geen probleem de loc gaat binnen kort in de thinner en word volledig gestript.
Ik begin met de aandrijving .
Orgineel is de loc aangedreven op de achterste as van de lok.
De bouwer heeft hiervan de tekort komingen al ingezien en heeft bij Hollywood foundry een Bullant andrijving gekocht.
http://www.hollywoodfoundry.com/
Helaas kwam de radstand niet overeen met de aspotten.
Dus eerst radstand veranderd.
Dit lijkt wel goed te gaan komen.
Volgende stap, stroomafnemers maken.
De stroom afnemers zitten er nu eindelijk onder
Eerdere pogingen zaten niet stevig.
Hier is ook te zien dat de achterste asbevestiging ooit eens is beschadigd door een soldeerbout.
Een nieuwe heb ik inmiddels besteld.
Nu heb ik dun plaatje styreen tegen het chassis gelijmd
en tevens een strip styreen over het chassis heen gelijmd.
Hier mee is kortsluiting op dit punt uitgesloten en het frame geisoleerd voor een decoder.
En daarmee de stroomafnemers vast geklemd aan het styreen.
Ook nog een keer gefixeerd met secondenlijm.
Een vergelijk met hoe het bij aankoop was.
Verder met de loc.
Het chassis onder de Loc uithalen was ook geen sinecure.
Ook bleek voldoende secondelijm en 2 componentenlijm de boel op zijn plaats te houden.
Het eerste wat opviel is dat het drijfwiel rechtsboven en linksonder scheef op de as zitten.
De wielen er afgehaald en nu is goed te zien dat het drijfwiel tegen het chassis heeft aangelopen.
Eerst de boel maar eens schoonmaken.
Na een Thinnerbadje komt alle ellende pas goed in zicht.
Hier is goed te zien dat het chassis op meerdere plaatsen krom en verbogen is.
Het chassis even gestraald.
Aan de achterzijde mist er gewoon een heel stuk van het chassis.
Het frameplaten zo veel mogelijk gericht en recht gebogen.
Met veel moeite een stuk messing kokerprofiel 12x12mm gevonden en deze in het chassis gesoldeerd.
En deze met de freesmachine bewerkt zodat alles weer haaks is.
En de assen weer netjes gecentreerd zitten.
(Karst bedankt)
Het frame staat nu keurig op zijn wielen
Dat gaat goed komen
inmiddels de tender gedesoldeerd
de kolenbak weer in elkaargezet
en klaar.
Nu nog wel even de aandrijving er in vast zetten.