The Shop, een showcase in stijl

Ik heb deze kleine baan in 2004 gebouwd omdat ik een klein en handzaam baantje wilde dat ik zo mee kon nemen naar tentoonstellingen. De bak is zo gebouwd dat ik haar achter in de auto kan leggen in zijn geheel, alleen een losse poot eronder en de baan kan zo opgezet worden. De "finish" is van hoge kwaliteit en met eikenfineer aan de buitenkant afgewerkt. Thema is Amerikaans jaren 60 in het Westen van Amerika, wat je ziet is een stukje locdepot met grote stoomlocs en diesels van de Union Pacific, neerzet in een sfeervolle omgeving met veel detail.

Alle foto's: Rene Wolf.

Er moet natuurlijk wel onderhoud aan het terrein gepleegd worden, daarvoor heeft de maatschappij gevraagd om wat veroordeelden het gratis werk te laten doen. Uiteraard onder toezicht van enkele bewakers.

Een grote tender van een Big Boy heeft een klein probleem met een van de lasnaden, gelukkig is er een team van lassers aanwezig die dit zo verhelpen kan.

De kolentoren is er eentje in stijl va de "Denver and Rio Grande"in Colorado. Hier staat een identiek houten exemplaar wat inmiddels in de nadagen van zijn bestaan zit. Maar nog steeds kan zij haar taak vervullen en de grote locs van kolen voorzien. Maar niet lang meer, de oliestokers rukken al op.

In het seinhuis houdt de yardmaster overzicht op het emplacement. De drukte is groot, tenslotte moeten de locs in topconditie zijn voor de dagelijkse routine. De up heeft tenslotte enkele grote en belangrijke routes die aan de gang moeten blijven.

Een Veranda Gasturbine komt net binnen, deze machines hebben een oliegestookte gasturbine die erg veel onderhoud nodig heeft. Daarom worden ze na elke grote rit even geïnspecteerd door het personeel van de werkplaats.

Tja, ook de voedingslijnen voor de spanning hebben wel eens wat extra aandacht nodig.

Mooi overzicht op het emplacement.

De kolentoren en speeder shed in 1 shot gevangen. De speeder wordt regelmatig ingezet voor inspectieritten over de lijnen van de Union Pacific.

Een Challenger, de kleine zus van de Big Boy, staat hier water te nemen onder de waterbrug. Grote hoeveelheden zijn nodig om deze grote 4-6-6-4 machines te voeden op hun lange ritten door de kale vlaktes van Utah en Nevada.

Hier wordt wat onderhoud aan de sporen gepleegd, de zware kolenwagons die de kolentoren moeten bevoorraden hebben hun tol van het spoor geëist..... gelukkig is er een crew voorhanden die daar geen enkel probleem mee heeft. De 0-6-0 yard switcher staat bereid voor assistentie net als de SW9.

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar