Metusa Junction, mijn eersteling

Gebouwd in 1999 was Metusa Junction de eerste modelbaan die ik voor tentoonstellingen gebouwd heb. Als eerste te zien geweest  in 1999 op Eurospoor, en ik was daar als nieuweling best wel succesvol. Nadien ben ik met de baan heel Europa door gereisd om haar vervolgens in 2007 te slopen vanwege ruimtegebrek maar ook omdat ze totaal versleten was. 

Als nagedachtenis deze 4 mooie foto's gemaakt door Rene van 't Hart van de voormalige NMRA Nederland.

Ronald Halma.

Metusa Junction bestond uit 2 modules. Deze foto is gemaakt op de laatst gebouwde linkse module. Een local freight met op kop een Cotton Belt GP20 loopt de yard binnen van Metusa Junction. Aan de voorkant lag een stukje straatspoor waar 2 bedrijven gevestigd waren die werden bevoorraad vanaf dat stukje spoor. Op de achtergrond lag de papierfabriek "Metusa Paper", gekozen omdat ik zelf papiermaker van beroep ben.

Rechts ging het naar de Engine Facility die daar gevestigd was. Een loods was er niet, wel een zandtoren en een diesel tankpunt.

Zoals U ziet houdt de locale politie een oogje in het zeil.

Een Southern Pacific Alco S2 komt de Engine Facility uitgereden richting het straatspoor. Dat moet wel om straks terug te rijden over het hoofdspoor.

Een mooie close-up van Cotton Belt GP 20 met nummer 802. Ze is te zien bij de Webster fabriek die helemaal rechts op de eerste module stond. Achter deze fabriek lag in eerste instantie een sector plate maar die werd later vervangen door een aantal wissels toen er een fiddleyard bij aangebouwd werd. MJ groeidein de jaren van 1,35 meter en 1 module naar 4 meter en 3 modules. 

En de laatste foto; Southern Pacific S4 nr 1025 in de Engine Facility met op de achtergrond haar zusterloc nr 1031. Deze 2 deden samen met een NW2 dienst op Metusa Junction. Af en toe was er een vreemde eend te zien maar eigenlijk altijd waren deze 3 locs in dienst.


Ik hoop dat u genoten heeft van de foto's, ik in ieder geval wel. Het is een stukje sentiment waar ik veel plezier mee beleefd heb maar ook veel nieuwe vrienden in binnen- en buitenland mee gekregen heb. En daar ben ik maar wat blij om!
Tot ziens!
Ronald Halma.

Railplan getekend door wijlen Rolf Knipper van de Duitse Miba.

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar