Locomotief professioneel vervuild

Eric den Boer heeft tijdens OntraXS 2013 een demonstratie "modellen weatheren als een pro" gegeven. Ofwel het vervuilen van een locomotief of wagen. Voor de gelegenheid is een Amerikaanse diesellocomotief ter hand genomen omdat deze doorgaans op leeftijd een doorleefd uiterlijk hebben en dus een dankbaar onderwerp zijn. 

Hieronder volgen detailfoto's en beschrijving van technieken.

Onder andere gebruikt zijn de volgende technieken:

  • weatheringspoeders
  • airbrushen
  • zeer verdunde verf
  • mengsel van poeder en verf

Drie locomotieven ter vergelijking.

Om te beginnen even een vergelijking met een nieuwe loc, een loc door de auteur vervuild en de voorste loc, door Eric den Boer vervuild.


De nieuwe loc ziet er eigenlijk niet uit. Leuk voor de verzamelaar en vitrinebewoners, maar als een loc op de baan mag, dan moet het er ook in passen. 
De loc rechts is jaren geleden al eens door de auteur vervuild met technieken die Eric den Boer ook toepast, maar er ontbreekt nog iets. 
De voorste loc was het onderwerp van demonstratie, waarop Eric de door hem beheerste technieken heeft uitgevoerd. Zij worden hieronder uitgelegd.

Kijk naar het voorbeeld.

Kijk goed naar het voorbeeld. Het is wel mogelijk een loc uit het hoofd te vervuilen, maar dan moet je wel kennis hebben van de werkelijkheid. Een goed begin is een website als Railroad picture-archives of even zoeken met google afbeeldingen. Neem ook kennis van de omgeving van de loc waar deze dienst doet en in welk jaargetijde. Zo zal een loc die door de woestijn rijdt, vooral stoffig zijn. Een loc in regengebieden vooral veel roest en druipsporen hebben. En een Nederlandse loc roestbruin aan de onderkant zijn en verregend zwart aan de bovenzijde. (diesel uitstoot en bovenleiding slijpsel) Heb je een goed voorbeeld gevonden, dan is het een kwestie van identificeren van de verschillende vervuilingen die aangebracht moeten worden.

Roest!

Wat aan de modellen van de auteur altijd ontbrak was een goede benadering van roest. Eric beheerst dit uitstekend. Het bubbelende roest aan de oppervlakte, wordt gemaakt door een roestkleurige poeder (hetzij pastelkrijt, of een weatheringspoeder van bijvoorbeeld Artitec of Tamiya) met natte verf te mengen en dit papje op het model aan te brengen. Het verdient uiteraard aanbeveling goed te kijken waar roest ontstaat. 

Gebruik een potlood!

Een andere techniek die de auteur nog niet toegepast had, is het gebruik van een potlood om kaal metaal na te bootsen op plaatsen waar de verf er af gesleten is. Dit zijn bijvoorbeeld traptreden, handgrepen en de omloop van de locomotief. Het grafiet van het potlood geeft net dat beetje glans en is toch donker. Echt blank zal het metaal nooit worden, het weer is er toch in gaan zitten.

Standaard technieken.

De overige technieken mogen als bekend worden verondersteld. Namelijk het airbrushen van de onderzijde met een stoffig of roestige kleur en de bovenzijde natuurlijk met een grauwe zwarte kleur. Om de naden te benadrukken kun je zeer sterk verdunde verf, met de kwast op het model aanbrengen. Door met de kwast in de natte verf te trekken kun je mooi regensporen nabootsen.

Probeer het eens!

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar