Fokker D.VII 1:32

Naast spoorwegmodelbouw maak ik regelmatig een uitstapje naar andere takken van modelbouw. Het valt me dan op dat er verschillende technieken worden gebruikt, die je in andere niet tegenkomt, maar zeker bruikbaar zijn. Zo heb ik ook van het bouwen van deze Fokker D.VII weer veel geleerd. Zoals detailleren met dun koperdraad, weatheren met pastels en make up materiaal en tekenen met potlood op gewone modelbouwlak. Om nog maar te zwijgen van het aanbrengen van spandraden en controlkabels. Ook het toepassen van geknipte naalden voor het aanbrengen van superlijm was nieuw voor mij.

Je kunt dit model zo uit de doos bouwen, maar aardiger is het om op sommige punten de detaillering nog wat uit te breiden. De schaal nodigt daar ook toe uit. In modelspoor termen is het schaal 1.

Ook aardig is dat er voor veel kits nogal wat after market spul wordt verkocht. Dus aparte opschriften en pimponderdelen van resin en etswerk zijn meer regel dan uitzondering. Ik vermoed dat dat komt doordat de plastic vliegtuigmodelbouw een wereldwijde markt is, terwijl de spoorwegmodelbouw toch meer landgebonden is. Er is bijvoorbeeld vast wel enige markt voor Artitec producten buiten Nederland, maar een 6300 verkoop je waarschijnlijk toch voor 98% in Nederland.

De kit van de Fokker D.VII is van Wingnut Wings en was al jaren geleden aangekondigd. Wingnut Wings is een bedrijf van Peter Jackson, de man achter de Lord of the Rings film trilogie. Hij heeft nog een dergelijk bedrijf, the vintage aviator, en die houden zich bezig met de restauratie van WW1 vliegtuigen. Beide hebben een interessante website.

Wingnut Wings heeft in elk geval de kwaliteit van plastic modelbouw in 1:32 op een hoger niveau gebracht en hun bouwdozen staan bekend om de vele details en de goede pasvorm. Ze beperken zich alleen tot modellen uit de 1e wereldoorlog.

Het instrumenten paneel is een aardig werkje. De basis is een lichte zandkleur van Humbrol en daarover heen veeg je olieverf (Talens Van Gogh) uit de tube in de kleur burnt omber en dat kam je met een harde kwast in een soort houtnerf. Deze techniek heb ik eerder al toegepast in het interieur van de Kameel en de DE2 binnendeuren. Dat heb ik dus afgekeken van Wingnut Wings website.

De cockpit zit hier vrijwel in elkaar.

Het hele frame van het interieur met de Mercedes D.III motor. Aan de laatste is nog aardig wat extra's gemaakt. Bougies, bougiekabels, aparte nokkenas met nokkendeksels en tuimelaars en klepveren. Een aantal onderdelen komen in resin van Taurus Models, een bedrijf in Polen.

Andere kant van de Mercedes D.III. Hier zitten ook zogenaamde primer valves op, die gebruikt werden om de cylinders voor het starten van brandstof te voorzien.

Bijna als model in elkaar. Nu volgen nog een aantal details

Extra aandacht is uitgegaan naar de propellor. Dit is gewoon een styreen onderdeel in de kit, maar is tot leven gebracht door de verschillende houtlaminaat lagen in te tekenen. Dwars loopt dat allemaal evenwijdig, maar door de vorm van de propellor wordt het van de voorkant dit.

Dit is gemaakt met Humbrol als ondergrond en daarna zijn met mijn freestafel de lijnen erop gezet. Tussen de lijnen vervolgens ingekleurd met potloden in zwart, verschillende kleuren bruin en oranje om weer enigzins houtnerf tot uitdrukking te laten komen. Daarna een laag Tamiya clear orange erover heen gespoten.

Algemene indruk

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar

Helaas! Geen vergelijkbare items gevonden.